Gå til hovedindhold
Debat

Gelænderhøjen på Fur

17-07-2017 KL. 11:15
  • Del på Twitter
  • Del på LinkedIn
  • Del på email
I 1962 fjernede man den rigtige »Bette Jens’ Hyw«, fordi den lå i vejen for molergravningen, og man valgte så den højeste af Stendal Højene som erstatning, så turisterne fortsat kunne få mulighed for at beskue vort land fra det sted i Danmark, hvorfra man kan se mest.
For at skåne højen, men vel også for at hjælpe de turister, som er svagt gående, så blev der etableret en trappe med tilhørende gelænder. Alle syntes, at det var en god løsning indtil 2014, hvor Kulturstyrelsen fandt anledning til at forbyde trappens gelænder, og samtidig blev det også besluttet, at trappen ikke længere måtte vedligeholdes. En i alle henseender tåbelig beslutning.
Til min store glæde kunne jeg så i lørdagsavisen (15/7) læse, at der nu igen er bragt orden i tingene. Et nyt gelænder er opsat af bl.a. Anton Simonsen, som på denne måde har udvist civilcourage, et udtryk, der blev lanceret af Otto von Bismarck som udtryk for den enkelte borgers mod til at holde fast ved sin overbevisning, også selv om det er imod myndighedernes beslutning.
I al beskedenhed, så havde jeg også sammen med en nabo besluttet at ville opsætte et nyt gelænder, men nu er det gjort, og måtte det så også medføre en ændret holdning hos Kulturstyrelsen.
For snart fem år siden luftede jeg det synspunkt, at kunstværket »Livet i frihed«, som er opstillet foran Skive Museum, mest af alt ligner en byggekran, og skal det være kunst, så kan jeg kun finde trøst i H.C. Andersens historie om »Kejserens nye klæder«.
Kranen er grim, og derfor var der også almindelig enighed om, at den ikke længere skulle skæmme forholdene i den indre by. Den blev så anbragt foran museet som symbol på et byggeri, der aldrig blev til noget.
Det holdt dog ikke. Nu er byggeriet i gang, og da jeg passerede stedet for en tid siden, så blev jeg på positiv måde opmærksom på, at kranen ikke længere var alene. Den havde på forunderlig vis fået besøg af en nær slægtning. Det kunne være dens storebror, og storebror kunne ligefrem bruges til noget nyttigt i forbindelse med den igangværende restaurering af de gamle bygninger, så de måske igen bliver anvendelige som museum for byen, hvis det også i denne forbindelse skulle lykkes at slippe af med skimmelsvampen, som tilsyneladende trives vældig godt i den muddergrøft, hvor man i sin tid har valgt at placere museet.
På min videre færd mod Viborg så jeg i udkanten af Skive endnu et »kunstværk«, og jeg fandt senere ud af, at det er Ålekongen »Nytænkt«. Her er der tale om et antal sammensvejste rørbøjninger - fittings - som anvendes ved store varmeanlæg, olie- og gasledninger m.v.
Ud over den ret uheldige placering, så er det igen et misfoster, mislykket kunst, som må give forbipasserende et uheldigt indtryk af egnens kultur eller mangel på samme.
I mit første indlæg om museumskranen foreslog jeg, at det kunne være passende at samle egnens mange eksempler på mislykket kunst, gerne lidt skjult, men dog således, at særligt interesserede fortsat kunne få lejlighed til at beskue vor tids afarter af »Kejserens nye klæder«.
Ud over de allerede omtalte eksempler, så ville det også være passende at medtage de anoreksiramte »Salling Piger« og meget andet. Senest har jeg erfaret, at kranen er fjernet, og det ville ikke være mig ukært, hvis den er blevet til skrot, sådan som det også passende er sket med et tilsvarende »kunstværk« fremstillet af Cronhammar
Det er for mig uforståeligt, at et gelænder på Fur kan blive forbudt, når jeg ser, hvad man ellers giver tilladelse til at opsætte i det offentlige rum.

Thor Lykke Jensen,
Søndergårdevej 7,
7884 Fur
  • Del på Twitter
  • Del på LinkedIn
  • Del på email

Mest læste

Avisannonce

Seneste Debat

Forsiden lige nu

Seneste sport

Seneste 112

Seneste ind-/udland