Gå til hovedindhold
Lokalt

Campingpladsejere skyder på kommunen: Brug flere penge på turismen

12-08-2017 KL. 10:15
Anita Hauschildt fra Skive Fjord Camping efterlyser en meget bedre markedsføring af turismen i Skive Kommune. Lige nu står turismen stille, og det kan hun også mærke. Foto: Lindy Jørgensen
  • Del på Twitter
  • Del på LinkedIn
  • Del på email
Når det regner på præsten, drypper det på degnen.
Sådan lyder et gammelt ordsprog i positiv betydning.
Og skal man følge det ordsprog, skulle man tro, at Skive Kommune med 190 kilometer kystlinje ville kunne mærke til den positive udvikling, som turismen i Danmark har oplevet i 2016.
Året blev et rekordår, hvor der på landsplan blev registreret 51,4 millioner overnatninger. Det er en stigning på 4,7 procent i forhold til 2015.
Men Folkebladet har spurgt nogle lokale campingpladser om udviklingen helt lokalt hos dem gennem det seneste halvandet år. Og der er billedet langt fra det samme.
- Vi har ikke oplevet den stigning gennem de seneste år, men derimod har vi ligget rimelig konstant på det samme antal overnattende turister gennem de seneste tre år. Vi går og venter på, hvornår vi får en sommer, der virkelig gør en forskel, siger Anita Hauschildt fra Skive Fjord Camping.
Det samme siger Judith Hansen fra Lundø Strand Camping og Gurli Rasmussen fra Limfjords Camping & Vandland i Ålbæk.
Og de lokale campingpladser er ikke galt på den. Tal fra Skiveegnens Erhvervs- og Turistcenter viser, at Skive Kommune står stille i forhold til udviklingen på landsplan.
- Gennem de seneste 10 år har antallet af overnattende turister i Skive Kommune ligget konstant omkring de 270.000 om året, og det er en udfordring for os, at vi ikke rykker os, siger Alice Bank Danielsen, der er turismechef hos Skiveegnens Erhvervs- og Turistcente.
Hun påpeger dog, at der er en usikkerhed i forhold til, hvor mange der benytter sig af Airbnb og private sommerhusudlejere, der ikke bliver talt med i opgørelsen.
Den manglende fremgang på turismeområdet i Skive Kommune kommer ikke bag på Anita Hauschildt.
Hun efterlyser, at turismen bliver markedsført på en helt anden måde end nu.
- Det skal ikke forstås på den måde, at vi er ved at dreje nøglen om, men det er ærgerligt, at vi ikke udnytter vores beliggenhed noget bedre. Vi kunne alle få meget mere ud af turismen, end vi får nu, hvis der blev investeret nogle flere penge i markedsføringen. Det kan jo ikke passe, at vi ikke kan få fremgang, når hele landet kan, siger Anita Hauschildt.
Og hun bliver bakket op af Gurli Rasmussen fra Ålbæk.
- Skal vi have flere turister til Skive Kommune, så må vi forvente en anden indsats fra kommunen. En ting er markedsføringen, men der kunne også tages fat på at holde de kommunale områder omkring turistattraktionerne noget bedre, så turisterne får en positiv oplevelse ved at komme her. Vil man som kommune have penge i kassen fra turisterne, må man også være villig til at lægge nogle penge i det, siger Gurli Rasmussen.
Alice Bank Danielsen vil også gerne bruge flere penge på markedsføringen, men det kræver, at de bliver tilført fra politisk side.
Og det ligger der for nuværende ikke en klar strategi for. Politikerne vil først afvente effekten af Enjoy Limfjorden, der er et turismesamarbejde, som blev etableret mellem flere kommuner omkring Limfjorden i januar 2013.
- Det bekymrer os selvfølgelig, at turismen ikke vokser i Skive Kommune, men vi mener, at vi har stor fokus på det, og vi er bevidste om, at det vil gavne hele kommunen, hvis vi kan lokke flere turister til. Men vi mener også, at der er afsat penge nok til markedsføring lige nu, og vi har store forventninger til Enjoy Limfjorden, og det må vi give en chance, inden vi allokerer flere penge til markedsføring, lyder det fra Bolette Dahl Pedersen (V), der sidder i udvalget for erhverv og arbejdsmarked.
Mens Enjoy Limfjorden for alvor prøver at slå igennem, vil Alice Bank Danielsen og Skiveegnens Erhvervs- og Turistcenter forsøge at skrue på de knapper, de kan.
Det er blandt andet at udvide turismefokusset til 10 uger om sommeren i stedet for de nuværende seks.
Tilbage hos Anita Hauschildt på campingpladsen er budskabet til Skive Kommune, at der skal tænkes mere på turismen.
- Jeg synes, kræfterne lige nu bliver brugt meget på landbrug og erhverv, og der burde være en mere ligelig fordeling, for turismen er en vigtig del af en kommune med 190 kilometer kystlinje, siger Anita Hauschildt.
  • Del på Twitter
  • Del på LinkedIn
  • Del på email

Mest læste

Avisannonce

Seneste Lokalt

Forsiden lige nu

Seneste sport

Seneste 112

Seneste ind-/udland