Sælsafari og lydkunst med østers: 25 turismevirksomheder skaber nye oplevelser langs Limfjorden

8. maj 2021, 14.19

Sælsafari er vurderet til at være en af de 15 salgbare oplevelser, som turistvirksomhederne nær Limfjorden kan tilbyde. Foto: Destination Limfjorden

turisme Destination Limfjorden har siden efterået arbejdet på et udviklingsforløb med 25 turistvirksomheder i kommunerne Morsø, Skive og Struer. Selvom virksomhederne har været lukket nede næsten lige siden projektets begyndelse, så har de ikke ligget på den lade side i løbet af vinteren. De har samarbejdet om at udvikle nye oplevelser langs limfjorden:

- Udviklingsforløbet SOS-Limfjorden startede op i efteråret 2020 og afsluttes i efteråret 2022. Vi har oplevet stor opbakning til et produktudviklingsforløb. 25 virksomheder har sammen udviklet 15 salgbare produkter, fortæller destinationsdirektør Kristina Lehmann Schjøtt i en pressemeddelelse.

De 15 nye »produkter« er de nye autentiske oplevelser, som turistvirksomhederne vil lokke folk til egnen med. Der er blandt tale om at kombinere lydkunst og østers på snurrig vis og tilbyde vaskeægte mandehørmsture til fjorden, glaskunst, sælsafari med mere.

Oplevelserne skal bidrage til den fælles fortælling om Limfjorden, som virksomhederne tilbyder til turisterne. På den måde bliver de nye oplevelser et nyt tilvalg til supplere de eksisterende tilbud, som virksomhederne måtte have.

[naviga:h3]

SOS-projekt

[/naviga:h3]

Samarbejdet om at skabe nye turistoplevelser er et led i projektet »SOS-Limfjorden«, som står for »Start, Overlevelse og Samarbejde«, der er støttet af Danmarks Erhvervsfremmes styrelse.

Projektet opstod i kølvandet af, at coronavirussen har skabt vanskeligheder for mange danske turismevirksomheder.

Forrige års forår satte en stopper for al turisme og dermed virksomhedernes levebrød, hvor den efterfølgende sommer bragte så mange mange danske turister til alle egne, at kapaciteten blev udfordret i naturområderne.

Samarbejdet mellem virksomhederne har derfor været en god anledning til at reflektere i nye oplevelser på tværs af kommunegrænser.

De 25 virksomheder i SOS-projektet har også sparret med hinanden online og deltaget i workshops. Til efteråret vil Destination Limfjorden også tilbyde forretningsudviklingforløb til virksomhederne. das

Indlæser debat...