Sikkerheden bør komme i første række

Udgivet:07. december 2022, 11.42

Læsetid:1 minut

Hans Jørgen Nielsen skriver om Dølbyvej som skolevej og om debatten om lukning af krydset ved Resen og Ringvejen. Arkivfoto

Af Hans Jørgen Nielsen. Dølbyvej 11 7800 Skive

2 måneder siden

TRAFIK Jeg kan se, at der er en underskriftsindsamling i gang på Petravej, Normavej og Olgavej i Vinde for at holde krydset mellem Dølbyvej mellem Resenvej og Ringvejen åbent, Det skyldes blandt andet, at man vil undgå, at køreture mellem Skive by og Vinde bliver 700 meter længere.

Jeg vil gerne argumentere for en lukning af dét kryds (mellem Dølbyvej på Skivesiden, og Ringvejen, red.),

Vejdirektoratet har oplyst, at der er sket fem uheld over en årrække i omtalte kryds Det er et faktum, at uheld i vejkryds ofte har personskader til følge. Om det er tilfældet for de udheld, der er sket i krydset, ved jeg ikke, men det er også et faktum, at uheld i rundkørsler oftes begrænses til materielle skader, da hastigheden er lav.

Mht. til fremkommeligheden, er det klart, at det vil give mere belastning i rundkørslerne at lukke krydset. Der kan dog i rundkørselen ved Hancock laves en regulær højresvingsbane, hvilket vil tage presset, og der er i forvejen to vognbaner i udgangen af rundkørslen.

Dølbyvej er også en skolevej,.Jeg ser hver dag børn cykle på fortovet og nogle gange også i flok. Jeg frygter for den dag, hvor det går galt.

I den forbindelse, ville det være hensigtsmæssig at gøre cykelstien dobbeltrettet de sidste 100 meter fra Dølbyvej til indkørselen ved landbogården på Resenvej, hvor cykelstien i forvejen er dobbeltrettet.

Når der gælder butikker i Skive, ser jeg ikke, at en omvej på 700 meter skulle give mindre handel.

Derfor vil jeg havde lov til at konkludere, at risikoen for uheld samt sikker skolevej kommer før kortere vej til arbejde, pasningssteder og butikker.

Indlæser debat