Leder: Lufthavn, veje og lokal udvikling

Udgivet:02. december 2022, 12.05

Læsetid:2 minutter

2 måneder siden

I kampen for at sikre lokal udvikling, flere tilflyttere og gode rammevilkår for det lokale erhvervsliv har det stor betydning, at der er gode trafikforhold omkring Skive. Det handler om nærhed til motorvejsnettet, gode veje i det hele taget, togforbindelser og en velfungerende lufthavn.

Blandt andet derfor er det vigtigt, at udvidelsen af rute 34 - Skive-Haderup-strækningen - på vejen til Herning og dermed motorvejsnettet - bliver fremrykket, så vores egn ikke skal vente 10 år på fremskridt på den front.

Aktuelt er der så fokus på en anden udfordring: Midtjyllands Lufthavn i Karup lukker fra den 9. december - officielt er det midlertidigt men det kan let ende med en permanent lukning. 22 medarbejdere fyres, og der er ikke udsigt til, at der kommer en afløser for flyselskabet DAT, der har fløjet på ruten til København. Det er ikke godt for Skiveegnen, hvis der bliver tale om en total lukning af Midtjyllands Lufthavn, der ejes af kommunerne Skive, Herning, Holstebro, Ikast-Brande, Lemvig, Ringkøbing-Skjern, Silkeborg, Struer og Viborg.

Lavere afgifter til et flyselskab kan være en vej frem, og hvis der løftes i flok af kommunerne kunne det være en udvej. Det er i hvert fald farligt at lade lufthavnen ligge øde ret længe, for så bliver det lufthavnens død. Og den vil næppe komme igen. Men ejerkommunerne er ikke enige om betydningen af lufthavnen.

Det er klart, at økonomien for lufthavnen har været påvirket af, at der er sket meget på trafik-vanerne de seneste 10-12 år. Et par tal: I 2010 var der godt 300.000 passagerer, der tjekkede ind i lufthavnen ved Karup. Sidste år var der på flyruten Karup-København 21.816 passagerer.

Corona-krisem og nye møde-vaner har naturligvis også ramt Midtjyllands Lufthavn.

Hvis der skal være en lufthavn i Midtjylland, skal den også bruges - herunder ikke mindst af lokale virksomheder. Det er attraktivt, at kunder og besøgende med lufthavn kan komme relativt tæt på Skive, og det giver tidsbesparelse i forhold til at skulle køre i bil frem og tilbage fra København - eller køre til Billund eller Aalborg og flyve derfra.

Med tanke på, at det bliver et vigtigt projekt at flyve grønt og at GreenLab Skive er helt med fremme i udviklingen af grønt brændstof til fly, vil det også af den grund være trist, hvis det ender med en permanent lukning af Midtjyllands Lufthavn.

Ender det med en total lukning af Midtjyllands Lufthavn, bliver det endnu mere påtrængende med forbedringer af infrastruktur omkring Skive på andre måder. Igen kommer Skive-Herning vejen i fokus, men der kunne i givet fald også med fordel ses på bedre vej-forhold f.eks fra Skive til Aalborg. Det betyder noget, at det er let og hurtigt at komme til og fra i vores gode land. I høj grad også på vores egn. Bliver ting for besværlige og tager for meget tid, så vil der blive tænkt i alternativer. Udviklings-muligheder er afgørende. God infrastruktur er et vigtigt bidrag. I luften og på landjorden.

O.D.

Indlæser debat