
Om Midtjyllands Lufthavn: Vil vi udvikling eller afvikling
Udgivet:18. september 2023, 11.19
Læsetid:1 minut
Knud Gaarn-Larsen skriver om lufthavnen i Karup.
LUFTHAVN Siden Hernings progressive borgmester N. O. Hansen i sin tid var formand for lufthavnen i Karup, har lufthavnen nærmest sovet en tornerosesøvn, hvor skiftende formænd og bestyrelsesmedlemmer har hævet deres honorar og diæter, mens har fokuseret på problemer og ikke på muligheder. Flytrafik generelt har gennem mange år været støt stigende. Bare ikke i Karup. Det er altså ikke passagerernes skyld at det er gået ned ad bakke i Karup, det er skiftende bestyrelser der har satset på at bygge læhegn i stedet for vindmøller.
Sidste skridt i retning af at nedlægge Midtjyllands Lufthavn er, at man nu vil sælge alle bygninger, hvor der er plads til både indenrigs- og udenrigs terminaler. Man kan så, som i gamle dage, lave en lille terminal på Soldaterhjemmet i Kølvrå, eller måske kan man nøjes med et læskur, hvorfra de få rejsende kan køres til et fly.
Det er bare ikke godt nok!
Der er masser af muligheder. Trods energikrise, miljøbelastning og meget andet, så flyves der mere end nogen sinde bestyrelsen for Midtjyllands Lufthavn, vil blot ikke have en del af kagen. I stedet har man øjensynligt smidt håndklædet i ringen, og skruet så tilpas langt ned for gassen, at der kun kan blive til formanden honorar og bestyrelsesmedlemmernes diæter.
Er det samme engagement, man driver kommunerne på, så trænger vi alvorligt til udskiftning på ledende poster.
Indlæser debat