Erhverv

Genopbygning efter brand bliver en langvarig proces

Da brødrene Mads og Lasse Haubo tirsdag 9. februar forlod deres virksomhed Salling Autogenbrug & Salling Autoteknik i Lindum, havde de en BMW til at stå på det værksted, hvor de miljøbehandler og afmonterer dele.

Bilen var ved at blive genopbygget. Ved siden af stod to andre biler, som skulle skrottes. Derfor skulle de have afmonteret alle brugbare dele, så de kunne komme ind på lageret til de 30.000 andre reservedele, som brødrene sælger ud af, når der er en, der ringer og efterlyser en reservedel til et bestemt bilmærke. Altså en helt almindelig arbejdsdag, hvor de havde modtaget nye biler til ophug og havde haft biler til reparation på deres autoværksted.

Næste dag så det hele helt anderledes ud. For klokken to om natten stod virksomhedens store lagerbygning og miljøværkstedet ved siden af i lys lue, og de tre biler i værkstedet brændte til ukendelighed sammen med den massive mængde reservedele på lageret.

I dag står de to biler tilbage som to sammenkrøllede vrag, mens de store, massive stålmassive bøjer sig ned over dem efter brandnattens voldsomme varme. Mange års arbejde med at oparbejde et alsidigt og attraktivt lager af reservedele i en god kvalitet forsvandt på få timer. Nu kan de bare starte forfra.

- Det kommer til at tage nogle år, inden vi er oppe på samme drift og samme mængde reservedele igen. På en rigtig god og næsten ny bil kan du måske pille 100 reservedele af. Nogle biler er i så dårlig stand, at der stort set ikke tages nogle dele. Så du kan selv regne ud, at der har været rigtig mange biler igennem for at opbygge sådan et lager, siger Lasse Haubo.

Men de to brødre, der ejer firmaet sammen med deres søster Lise Korsgaard, mister ikke sådan modet. De er klar til at genopbygge og planlægger faktisk at bygge noget større, nu de skal i gang. Planerne om at bygge til lå allerede som en skitse, da ilden satte tænderne i de eksisterende bygninger, men det var bare ikke lige nu, det skulle være. Og på den her måde, tilføjer Lasse Haubo.

Lasse Haubo understreger, at de stadig er leveringsdygtige i reserverdele, når nogen har brug for dem.

- Det tager bare lidt længere tid lige nu, for vi skal ud og pille dem af bilerne på pladsen. Derudover har vi godt netværk af kolleger, vi kan trække på, så vi kan stadig skaffe reservedelene, forklarer han.

De har fået at vide, at de skal forvente, at der går 12 måneder, før der står en ny hal klar. Der skal massevis af tilladelser til, inden de første reservedele kan komme ind på hylderne, og hver tilladelse har en sagsbehandlingstid. Det hele forsinkes også af, at de i samme omgang vil udvide. Det kræver nemlig blandt andet en ny landzonetilladelse og flere andre nye tilladelser.

Selvom Salling Autogenbrug til en vis grad får erstatning for sine tab på omsætning og varelager, så er Lasse Haubo sikker på, at branden vil kunne mærkes i regnskabet.

- Men jeg ved ikke, hvad det kommer til at betyde i kroner og øre, siger han.

Lasse Haubo ser dog lyst på tingene, selvom de seneste uger har medført meget lange arbejdsdage og korte nætter. For ingen mennesker kom noget til, og så havde politiet forleden en nyhed, der lettede hans hjerte. I første omgang var der nemlig mistanke om, at nogle havde sat ild til stedet ved en bevidst handling. Men i opklaringsarbejdet blev det klarlagt, at det i stedet så ud som om, branden var sket ved en elektrisk kortslutning.

- Det var træls at gå med frygten om, at der var nogen, der ville os noget ondt. Resultatet er selvfølgelig det samme, men det er alligevel bare noget andet, siger han.

Mads (til venstre) og Lasse Haubo har haft nogle meget lange arbejdsdage, siden branden i deres virksomhed. Men de giver ikke op.
En BMW var ved at blive bygget op, da branden hærgede Salling Autogenbrug for nogle uger siden. Nu kan den knap bruges som skrot.
Varmen var så voldsom, at selv de store stålspær måtte bøje sig for den. Under spærrene lå mange års samling af reservedele. 30.000 dele blev fortæret på få timer.