Gå til hovedindhold
Lokalt

Godt omdømme: Thise Mejeri tiltrækker indbyggere og arbejdskraft

06-12-2019 KL. 06:08
Empty

Thise Mejeri er ifølge en ny analyse et klasseeksempel på, hvordan en virksomheds branding spiller godt sammen med kommunens branding. Arkivfoto

  • Del på Twitter
  • Del på LinkedIn
  • Del på email

I en landsdækkende analyse med ni udvalgte virksomheder og deres tilhørende kommuner bliver Thise Mejeri og Skive Kommune fremhævet som gode eksempler på, at en populær virksomhed i landdistrikterne er med til at gavne bosætningen og tiltrække medarbejdere til kommunen.

Det er Landdistrikternes Fællesråd og kommunikationsbureauet Hass Q & Co., der står bag analysen og på baggrund af den har givet en række anbefalinger til, hvordan landdistriktskommuner og virksomhederne i dem kan samarbejde i den fælles kamp det er at tiltrække medarbejdere og borgere til området.

Fælles for de ni virksomheder er, at de har skabt sig et stærkt brand ud over kommunegrænsen, som er med til at løfte deres kommune.

Her er Thise Mejeri et klassisk eksempel på en virksomhed, som stort set alle i Danmark kender.

- De er interessante fordi, de alle ligger i en af landets yderkommuner og er meget bevidste om, hvilke fordele og ulemper, det giver. De erfaringer har vi holdt op mod deres kommuners syn på branding. Desuden har vi spurgt virksomhedernes nyeste medarbejdere om, hvorfor de søgte job der, forklarer Claus Quiding og Anne Hasselholm, Hass Q & Co., som håber, at den nye viden kan resultere i et tættere og mere målbart samarbejde mellem virksomheder og kommuner.

En af rapportens konklusioner er, at et godt omdømme er afgørende for at skaffe de dygtigste medarbejdere til virksomheder i yderområderne. Her er virksomhedernes geografiske placering ikke afgørende. Det ses også hos Thise Mejeri.

Men det er svært at få dem til at flytte til lokalområdet. Mange bliver boende i de store byer og pendler. En anbefaling på den korte bane er at fokusere på de potentielle medarbejdere, der er flytbare, for eksempel lokale unge, som har været i en stor by for at læse og nu gerne vil ’hjem’ med ægtefælle og mindre børn - tættere på familie og venner.

Ifølge borgmester Peder Christian Kirkegaard (V) er Skive Kommune netop på vej med en strategi på det område.

- Vi er på vej med en ny bosætningsstrategi, som blandt andet har et skarpt fokus på de flytbare unge med hjemstavn på Skiveegnen. I strategien lægges der også vægt på at bruge værdierne i egnens Rent Liv-brand til at tiltrække de unge, siger han.

Ifølge analysen kræver en vellykket, fælles brandingindsats kræver, at kommunerne og virksomhederne som udgangspunkt kan se perspektivet ved at arbejde sammen. I analysen giver Thise Mejeri udtryk for at have et godt samarbejde med kommunen, og som eksempel på positive samarbejdstiltag nævnes Skivemødet og Kis Huset.

- Vi er meget opmærksomme på at samarbejde med vores virksomheder om egnens store udviklingsdagsordener. Det gælder både i forhold til branding, bosætning og erhvervsudvikling, og vi oplever, at vores virksomheder byder ind som stærke partnere i samarbejdet, siger Peder Christian Kirkegaard.

Projektet er en del af det eksisterende arbejde i Erhvervsstyrelsens Landdistriktspulje, der har til formål at frembringe og udbrede ny viden om, hvordan man realiserer og bibeholder et alsidigt arbejdsmarked og erhvervsliv i de danske landdistrikter.

-ts

Retningslinjer for debatten
  • Del på Twitter
  • Del på LinkedIn
  • Del på email

Mest læste

Avisannonce

Seneste Lokalt

Forsiden lige nu

Seneste sport

Seneste 112

Seneste ind-/udland