Gå til hovedindhold
Avisen Mener

Grønne planer for bedre klima

10-10-2018 KL. 13:01
  • Del på Twitter
  • Del på LinkedIn
  • Del på email

FN’s klimapanel slog ved ugens start den alvorlige tone an med budskabet om, at der stadig er håb for Moder Jord, men nu er det alvor. Klodens gennemsnitstemperatur er stigende, og kurven skal bremses og knækkes, hvis ikke der skal komme massive, negative konsekvenser - herunder voldsom havstigning med efterfølgende oversvømmelser, faldende udbytte fra fiskeri og landbrug og langt mere ekstremt vejr.

Alvoren er ved at trænge ind hos borgere og beslutningstagere. Der er grønne planer i Danmark, i EU og i resten af verden. Men der skal også ske noget - uden at det fører til panik og uovervejede indgreb.

Herhjemme har regeringen nu fremlagt et klimaudspil, og selv om der også er - undskyld udtrykket - »varm luft« i planerne, så er de udtryk for en vilje til, at Danmark og danskerne skal bidrage positivt til et bedre klima. Også i denne sag skal der løftes i flok - både her i landet men sandelig også internationalt, hvis der skal komme positive resultater for den gamle klode. Og det skal der - selvfølgelig. Selvom det er valgår ville det også klæde Folketinget med et bredt forlig på området, så der skabes sikkerhed for borgere og brancher.

Det gælder også for bilbranchen, hvor regeringen har store planer. Regeringen vil have et stop for salg af nye benzin-og diselbiler i 2030 - og målet er én million grønne biler på vejene i 2030. Retningen er rigtig, men det er åbenlyst, at de nuværende tårnhøje, danske bilafgifter vil efterlade et kæmpe hul i statskassen - og i forvejen er der brug for at gøre elbilerne klart billigere end i dag.

Nu skal en kommission så se på, hvordan der kan skabes alternative indtægtskilder - det har den politiske verden øjensynligt ingen bud på i øjeblikket. Eller også må forslagene først komme frem efter valget...

Langt flere ladestandere til elbiler, billigere parkering for grønne biler, miljøzoner i de største byer m.v. er også en del af den grønne plan på bilområdet.

For borgerne er der andre indgreb i klimaplanen. Længe har der været fokus på brændeovnes negative miljø-og klimapåvirkning. Ifølge planen skal brændeovne fra før 2000 skrottes ved ejerskifte af en bolig eller sommerhus. Og så skal en skrotpræmie gøre det attraktivt at udskifte ældre brændeovne, da det har vist sig, at gamle brændeovne forurener fem gange så meget som de nye.

Forbrugerne vil ifølge planen også få lettere ved at træffe grønne valg i hverdagens indkøb. Det skal ske ved mærkning af varer med et »klimamærke«, og det giver også mening.

Oppositionen mener, at landbruget skal bidrage med langt mere på klimaområdet. Der kan formentlig forhandles nogle relevante tiltag på plads, men når omkring 80 procent af klimapåvirkningen ikke kommer fra landbruget, så skal man passe på med at gøre landbruget til en bekvem syndebuk. Det skal også huskes, at dansk landbrugsproduktion - sammenlignet med andre landes - er godt med miljømæssigt, og strammes der økonomisk, vil der være reel risiko for, at endnu mere landbrugsproduktion - og fødevarejob - flyttes til udlandet. Og det vil så skade klimapåvirkningen.

I den politiske verden bliver det stadig mere populært med langsigtede planer. I mange år var der 2020 planer, og nu er der så 2030 planer på klimaområdet. Når der kigges langt frem, er det lettere at komme med uforpligtende planer - men trods alt signaleres en retning. Og den er grønnere.

O.D.

Retningslinjer for debatten
  • Del på Twitter
  • Del på LinkedIn
  • Del på email

Mest læste

Avisannonce

Seneste Avisen Mener

Forsiden lige nu

Seneste sport

Seneste 112

Seneste ind-/udland