Gå til hovedindhold
Erhverv

Hancock og Fur Bryghus presset af corona-krisen: Voldsomt fald i ølsalget

24-03-2020 KL. 14:44
  • Del på Twitter
  • Del på LinkedIn
  • Del på email

Hvis du er bare lidt tørstig efter en øl, så er der lokal hjælp. Og der er masser af den. Det gælder bare om at få købt noget lokalt øl eller nogle lokale sodavand.

Lukningen af værtshuse, barer og aflysning af festivaler og større private sammenkomster gør nemlig rigtig ondt på de lokale bryggerier.

Både på Fur Bryghus og på Hancock Bryggerierne hober flasker og fadølsanlæg sig op, og medarbejdere bliver sendt hjem.

- Hele branchen er i knæ. Selvfølgelig er der lidt gang i detailsalget. Men salget til alt fra restauranter og hoteller til caféer og værtshuse er ramt. Det er generelt hele bryggeribranchen, som er ramt af corona-situationen. Det hele er i øjeblikket meget kaotisk, siger forretningsfører på Fur Bryghus Per Møller Kristensen.

Ifølge Bryggeriforeningen bliver en tredjedel af alle øl, læskedrikke og kildevand, som produceres af danske bryggerier og tapperier, solgt uden for detailhandlen. I nogle tilfælde er det 80 procent af produktionen, der er ramt af restriktionerne i forbindelse med corona-krisen.

- Bryggerierne rammes derfor næsten lige så hårdt som deres kunder. Og konsekvenserne for dem og deres ansatte kan blive yderst alvorlige, lyder det fra Bryggeriforeningens kommunikationschef, Louis Illum Honoré.

Fra Fur Bryghus tilføjer Per Møller Kristensen, at også det lokale bryggeri på limfjordsøen er ramt:

- De samme vilkår gør sig gældende på Fur Bryghus, hvor vi også har været nødt til at sende folk hjem. Vi er ramt af de samme udfordringer som alle andre inden for branchen. Det her er fuldstændig vanvittigt, siger forretningsføreren.

Så selvom vejret de seneste dage har vist sig fra sin smukke side, så ligger der en tung sky hen over branchen, efter politikernes beslutning om midlertidig lukning af bryggeriernes kunder.

Fra Hancock Bryggerierne konstaterer direktør Peter Strange Nielsen, at hverdagen er blevet en ganske anden:

- Vores fadølssalg er gået i stå. Vi sælger praktisk tal så tæt på nul, at det kan være løgn. Vi sælger faktisk ingenting. Og de ordrer, vi har haft inde, de er blevet annulleret. Vi sælger intet til værtshuse og intet til private arrangementer, der selvfølgelig er blevet aflyste, fordi folk ikke må forsamles ret mange.

Hancock Bryggerierne har gennem flere år haft et stærkt salg til detailhandlen. Men også her er der sket et drastisk fald som konsekvens af restriktionerne i forbindelse med corona-krisen. Salget er så minimalt, at ledelsen er begyndt at sende medarbejdere hjem:

- Til detailhandlen sælger vi måske 30 procent af, hvad vi plejer. Så man kan sige, at vi på vores ene ben, som er fadøl, ikke længere har noget salg. Og på flaskesalg er der sket et fald på 70 procent, siger Peter Strange Nielsen.

- Jeg har det helt mærkeligt. Vi har altid været vant til, at vi har haft godt fat i Skive og borgerne. Vi har haft godt fat i markedet. Men nu pludselig er det helt anderledes, konstaterer Peter Strange Nielsen, der

- Når folk gennem tiden har spurgt mig, »Hvor er Hancock om 50 år?«, så plejer jeg at svare: »Så er vi her«. Men det, som sker nu, er vi ikke herre over. Men som jeg siger til mine medarbejdere: »Vi har overlevet to generationsskifter og to verdenskrige, så jeg tænker, at vi også kommer over corona-krisen«. Men det gør ondt. Det gør det.

De seneste dage er der blevet produceret til lager. Men hvis øllet ikke skal hældes ud, så kræver det kunder:

- Og det kan vi ikke blive ved med. Vi har en produktionskapacitet, som er væsentligt højere end vores nuværende omsætning. Så fra og med mandag har vi sendt medarbejdere hjem. Det gør vi også tirsdag og onsdag. Så vil vi have sendt i alt 22 medarbejdere hjem på den lønkompensationsaftale, der er sat til rådighed, fortæller Peter Strange Nielsen.

Kompensationsaftalen kan dog først benyttes, når krisen er slut. Og det presser økonomien ekstra hårdt:

Han slår fast, at Hancock Bryggerierne allerede nu kan se, at med det aktuelle mangelfulde salg, så vil der være fadøl, som bliver for gammelt. Op til første udmelding om lukning af udskænkningsstederne blev der på Humlevej brygget på sædvanlig vis:

- Når vi kommer på den anden side af krisen, så har vi fadøl, der bliver for gammelt. Den uge havde vi egentlig tappet op mandag og tirsdag til, at vi skulle have til hele ugen og til ugen, der kom. Men så blev Danmark nærmest lukket ned fra onsdag (sidste uge, red.), og så stoppede det hele. Vi havde lavet 42.000 påskeøl om mandagen den uge, landet bliver lukket ned onsdag. De flasker står stadig og kigger på os. Der er ingen, som efter påske har lyst til at købe påskeøl, erfarer Peter Strange Nielsen.

Han afviser, at bryggeriet kan lave en slags take-away med øllet og siger:

- Vi sælger sædvanligvis gennem detailvirksomheder, og dem skal vi ikke genere. Det er lidt op ad bakke, vi ved ikke, hvad der kommer til at ske fremadrettet. Mange arrangører har booket øl og vand hos os. De seneste mange dage har vi ikke lavet andet end at tage telefonen og så bare høre, at folk aflyser og aflyser. Mange festivaler og mange byfester er allerede aflyst, ikke bare lokalt, men også på landsplan. Tidligere kørte vi for eksempel hver uge af sted med 50-60 paller øl, og nu sender vi ingenting til København. Op til 40 procent af vores totale omsætning er depotomsætning, og den er væk nu siger Hancock-direktørem-

Retningslinjer for debatten
  • Del på Twitter
  • Del på LinkedIn
  • Del på email

Mest læste

Avisannonce

Seneste Erhverv

Forsiden lige nu

Seneste sport

Seneste 112

Seneste ind-/udland