Lokalt

Hundredvis på Skive-egnen ramt af risiko for svindel: Betalingskort skal byttes

Rundt omkring i Danmark får 36.000 betalingskortholdere i disse dage besked fra deres pengeinstitut om, at deres betalingskort skal skiftes ud med et nyt. Det fortæller digitaliseringsdirektør hos realkredit- og banksektorens interesseorganisation Finans Danmark, Michael Busk-Jepsen.

Årsagen er, at der er risiko for, at kortenes oplysninger vil blive misbrugt.

Også på Skive-egnen vil flere hundrede indehavere af betalingskort få besked om, at de får tilsendt et nyt kort og skal kassere det gamle.

- Vi har 40 til 50 kunder, hvor det er anbefalet fra Nets, at vi får udskiftet deres kort. Nets kom med en melding om det i fredags, så vi har haft fat i kunderne og sat gang i en proces med at få skiftet kortene ud, siger direktør i Sparekassen Balling, Kurt Nielsen.

Han forklarer, at de gamle kort hos kunderne stadig er aktive, men at der kan være visse netbutikker, de ikke kan handle i, før et nyt kort er kommet kunderne i hænde. De kunder, der er berørt af problemet, vil blive kontaktet af sparekassen.

I Salling Bank er omkring 120 kunder ramt af problemet, og for Spar Nord, som også har afdeling i Skive, er tallet 1800 kunder i det hele. Afdelingsdirektør og presseansvarlig i Spar Nord, Leif Lind Simonsen, fortæller, at det drejer sig om knap 150 kunder i Nykøbing-Skive og 50 kunder i alt i Holstebro og Viborg.

Problemet er opstået, fordi der på den ene eller anden vis er uvedkommende, der har fået adgang til kundernes betalingskortoplysninger - eksempelvis ved brug i en netbutik, og Nets, som administrerer de digitale betalingssystemer i Danmark, har registreret uregelmæssighederne og har herefter rapporteret til banker og sparekasser, at kortene bør skiftes ud med nye, for alene mistanken om, at der kan ske misbrug af kortet er nok til, at de skal udskiftes.

- Det er konstateret, at der er et mønster i noget, der kunne ligne svindel. Der kan være en kobling til en netbutik eller flere netbutikker. I hvert fald et eller andet mønster, der er anderledes end normalt. Det er typisk Nets, der reagerer på det, og så opfordrer de bankerne til at tage fat om problemet og få foretaget en præventiv kortudskiftning, siger Michael Busk-Jepsen.

Hverken hos Finans Danmark eller Nets ønsker man at oplyse om, hvor kortoplysningerne konkret er blevet tappet. Men Michael Busk-Jepsen forklarer, hvordan misbruget ofte sker.

- Det vil typisk være, fordi man har handlet i en netbutik, som så måske er blevet hacket, eller hvor der ikke er passet ordentligt på betalingskortoplysningerne, så de måske er blevet lækket, og jeg understreger måske. Der behøver bestemt ikke at være tale om netbutikker med kriminelle intentioner, siger han med hentydning til de historier, der indimellem dukker op om netbutikker, der viser sig at være oprettet med svindel for øje.

Hos Sparekassen Balling har direktøren en anbefaling omkring betalingskortene.

- Generelt bør man følge bevægelserne på sin konto, men det tror jeg faktisk også at folk i højere grad gør i dag, hvor de kan se det fra deres mobiletelefoner, end dengang de skulle logge ind på en netbank på computeren for at se det, siger Kurt Nielsen.

Michael Busk-Jepsen fra Finans Danmark understreger også, at 36.000 kort skal ses i forhold til, at der er omkring 10 millioner betalingskort ude hos danske forbrugere, fordi mange danskere har mere end et betalingskort. Og også i forhold til, at danske banker udskifter i størrelsesordenen tre millioner kort årligt i Danmark. Derudover mener han også, at det er væsentligt at se på, hvor meget svindel med betalingskort, der egentlig er.

- På trods af et markant øget salg på nettet, så er der fra 2016 til 2017 en faldende mængde svindel med betalingskort. Vores kortbetalingssystem er faktisk et ret sikkert system, men man kan aldrig gardere sig 100 procent, siger han.

Han forklarer, at der er flere grunde til, at mængden af betalingskortmisbrug er faldet fra omkring 115 millioner kroner i 1. kvartal 2016 til knap 80 millioner kroner i 1. kvartal 2017.

- Der er blandt andet kommet bedre antisvindelsystemer hos bankerne og hos Nets, og der er implementeret det, der kaldes 3D-secure. Det betyder, at man typisk skal indtaste en ekstra kode, som man får tilsendt fra eksempelvis Nets på sms, forklarer Michael Busk-Jepsen.

Også en øget opmærksomhed fra Nets og bankerne på mulige misbrugsmuligheder og en lovgivning, der giver netbutikkerne incitament til at øge sikkerheden ved at placere det økonomiske ansvar i en svindelsag hos ikke-sikrede netbutikker, er med til at nedsætte mængden af svindel, forklarer han.

36.000 betalingskortholdere i Danmark skal have skiftet deres kort ud, fordi der er risiko for, at kortoplysningerne kan blive misbrugt. Det rammer også flere hundrede på Skive-egnen.