Erhverv

I dialog med Skive Handel: Kvickly vil give penge til byens butikker

Den enes nedlukning, den andens brød.

Men nu bliver det overskydende brød fordelt på en måde, så der kan komme hjælp til de butikker, som er hårdt ramt efter flere omgange med tvangslukning.

Kvickly kommer den lokale detaihandel til undsætning i en tid, hvor varehuset i SønderCentret er en af de forretninger, som stadig må sælge de nonfood-varer, som en række af byens øvrige butikker sædvanligvis lever af.

- Jeg skal have en snak med Skive Handel, så vi kan få en lokal dialog. Jeg kender endnu ikke beløbet, og jeg kender ikke tidsplanen. Men jeg glæder mig rigtig meget over initiativet, siger varehuschef Claus Holstein Bro, Kvickly, Skive.

Initiativet er kommet centralt for Coop, og Claus Holstein Bro fortæller, at han først torsdag blev orienteret om den glade nyhed.

Centralt fra Coop lyder der en erkendelse af, at detailhandlen er hårdt ramt:

»Ikke os, der driver supermarkeder, men vores naboer i de mange mindre lokal- og specialbutikker, er pressede på grund af nedlukningen.

Og med den seneste forlængelse af restriktionerne, er der lange udsigter til almindelig hverdag for de selvstændige ildsjæle, der i den grad er en vigtig del af det lokale handelsmiljø over hele Danmark.«

Meddelelsen er underskrevet »Kvicklys 67 varehuschefer i 62 danske byer«, og der er ingen tvivl om, at pengene vil falde på flere tørre steder. Skive Folkeblad har gennem de seneste uger flere gange berettet om, hvor meget lokale butiksejere og klinikker kæmper i et forsøg på at holde gang i forretningerne. Og de butikker, som ingen mulighed har for at få erstatning, men er kategoriseret i en branche, der må/er nødt til at holde åbent, savner i høj grad de strøgkunder, der sædvanligvis kommer forbi og handler, fordi de alligevel er i nabolaget for at handle i en eller anden butik.

Coop peger i sit brev på, at kæden som medlemsejet andelsvirksomhed er optaget af byens fællesskab:

»Vi ønsker levende byer med handel og aktivitet. Handelsgader med glade mennesker og et varieret forretningsmiljø. Ikke triste, tomme ruder på byens centrale pladser.«

Coop tilføjer:

»Vi går ind for sund konkurrence, men lige nu kan vi sælge varer, som vores naboer ikke kan, og det ønsker vi ikke at spinde guld på. Derfor har vi besluttet at donere det, vi tjener mere, end vi ellers ville have gjort på vores non-food varer (ikke dagligvarer), til aktiviteter, der kan give liv og omsætning til de lokale butikker, når vi igen må mødes.«

Claus Holstein Bro glæder sig til sammen med lokale kræfter at finde ud af, hvordan pengene bedst kan anvendes, når der skal pustes ekstra meget liv i den detailbranche, som det seneste år flere steder har været hårdt ramt af pandemi.

»Vi vil sammen med den lokale handelsstand fordele pengene, så de gør bedst nytte lokalt, for eksempel til annoncering eller lokale aktiviteter«, fastslår Coop.

Initiativet gælder fra 1. januar 2021 og fortsætter, indtil de mindre detailhandlere får lov til at åbne igen.

Arkivfoto: Steen Don