Gå til hovedindhold
Erhverv

Ingen ekspedition: Spar Nord lukker kasser og åbner reception

05-07-2018 KL. 10:07
Empty

Pengeautomaten hos Spar Nord holder godt på pengene. Nu skal videooptagelser afsløre, hvem der har hevet i automaten, så den lukkede ned. Arkivfoto: Steen Don

  • Del på Twitter
  • Del på LinkedIn
  • Del på email

Spar Nord erstatter sine ekspeditionskasser med en reception.

I september kommer der nye retningslinjer, og så vil kunder, som skal hæve penge, blive henvist til bankomater.

Samtidig kommer der nye retningslinjer for udlevering af valuta. Også butiksansatte har udsigt til nye rutiner, der får indflydelse på afhentning af byttepenge.

Efter sommerferien vil Spar Nord til sine kunder udsendte et orienteringsbrev.

Det bekræfter bankdirektøren for Spar Nord Skive, Mogens Sørensen og siger:

- Vi begyndte allerede for en måned siden med at orientere de kunder, som kommer ind i banken. Vi har også sat en roll-up i begge ender af vores lokale, hvor der højt og larmende står, at kasserne lukker pr. 7. september. Det er klart, at vi så har en opgave i at sørge for, at alle de, som ikke har hævekort, dem bestiller vi kort til.

Mogens Sørensen siger i den forbindelse, at det bliver muligt at få adgang til bankomaten i Spar Nords lobby også uden for åbningstid, og her er der en »cash-in/cash-out« automat. Det vil sige, at det er muligt både at hæve penge og indsætte penge via automaten.

- Man sætter sit hævekort i døren, og så åbner dørene automatisk, siger han.

Samtidig er der inden for bankens åbningstid en bankomat inde i banken.

- Så er det sådan, at engang imellem kan man have behov for at hæve et større beløb, og hvis det bestilles en eller to dage i forvejen, så kan man komme ind i banken og hæve dem. Og det samme gælder valuta. I hæveautomater er der euro, men dollar eller anden valuta skal bestilles og kan hentes i banken dagen efter bestilling, siger Mogens Sørensen.

Om forretningsdrivende siger han:

- De kan hente mønter dagen efter bestilling, der bliver faste tidspunkter om formiddagen og eftermiddage. I dag kan de hente, når de vil. Vi forventer ikke, det giver nogle problemer.

Om baggrunden for ændringerne siger Mogens Sørensen:

- Antallet af kassetransaktioner er styrtdykket. Det gør de simpelthen bare. I dag er det sådan, at hvis man ser på ekspeditioner i Danmark, så er 15 procent kontant - resten er mobilbank, netbank eller MobilePay, så kontanter er på vej ud. Vi evaluerer efterfølgende, og giver det nogle udfordringer, så må vi se på dem.

- De, som sidder ved kassen i dag, skal lave noget andet. De bliver - med et engelsk udtryk - »floor managers«. De skal være i lokalet og klar til at spørge folk, hvad de kan hjælpe kunder med. Vi får også lavet en reception, hvor en medarbejder har fast plads, så de kunder, der kommer ind i banken, kan få hjælp, siger Mogens Sørensen og tilføjer:

- Det er sjældent, der kommer nogen ind i banken, som ikke selv kan hæve penge. Men vi har tænkt de ting igennem, som de kan blive udsat for, og hvis der kommer nogen, som for eksempel ikke kan huske koden på kortet eller har glemt det, så får de hjælp fra receptionen.

Retningslinjer for debatten
  • Del på Twitter
  • Del på LinkedIn
  • Del på email

Mest læste

Avisannonce

Seneste Erhverv

Forsiden lige nu

Seneste sport

Seneste 112

Seneste ind-/udland