Gå til hovedindhold
Erhverv

Lokal guldsmed satser på nethandel

16-02-2018 KL. 11:13
  • Del på Twitter
  • Del på LinkedIn
  • Del på email

Hos Guldsmed Hartmann i Adelgade er indehaverne enige om, at butikken skal udvide med en satsning på e-handel.

Indehaverne, Henrik og Ulla Hartmann, driver butikkerne Boutique Fleurance og Guldsmed Hartmann i Skive. Mens Boutique Fleurance allerede har en netbutik, så skal guldsmedeforretningen nu også tilbyde nethandel.

Medarbejdere og ejere har på skift været på deltagerlisten ved den landsdækkende konference, E-handelsdagen, som for nylig for anden gang blev afviklet i Kulturcenter Limfjorden.

- Netbutikker er vejen frem. Vi er godt klar over, at det bliver virkelig, virkelig hårdt at drive en fysisk butik, hvis ikke man har en webshop tilknyttet, siger Ulla Hartmann.

Parret og personalet har fået de værktøjer, der skal til for at kunne gå i gang med at lancere Guldsmed Hartmann på e-handelstorvet.

 Vi har nu fået idéer til, hvad vi skal starte med, når vi etablerer en webshop. For vi kan ikke starte med det hele. Man er nødt til at begynde et sted, siger Ulla Hartmann.

Henrik Hartmann henviser til, hvor vigtigt det er at vide, hvad man vil med sin netbutik, før man går i gang, og siger:

- De, som ikke er dedikerede, eller ikke ved, hvad de vil på nettet, de får det svært. Vi har også en historie, vi kan fortælle, og den skal vi give videre på nettet.

Han henviser til historien om den pr. 5. maj i år 133 år aldrende butik, som tidligere hed Urmager Hartmann. Adressen i Adelgade har butikken haft, siden den i 1953 flyttede fra den modsatte side af gaden. Inden da var der en købmandsgård på butikkens nuværende adresse. Og i flere år har området været kendt som Hartmanns Gård.

Det er den slags og mere til, at parret vil have med, når butikken skal markedsføres på nettet. For undersøgelser viser, at en stor del af os elsker historier om dem, vi handler hos.

Butikken blev stiftet af Ulla Hartmanns oldefar, Johan Hartmann, som de første 10 år udelukkende fokuserede på at være urmager. Siden kom smykker til, og i dag er vareudvalget udvidet betragteligt. Siden 2009 har Henrik og Ulla Hartmann drevet forretningen. Og det er den slags historier, vi gerne vil have med, når vi handler på nettet.

Erfaringer fra den allerede eksisterende netbutik hos Boutique Fleurance kan bruges hos den nye netbutik hos Guldsmed Hartmanns netbutik. Og de nye idéer, som parret sammen med personalet har høstet i forbindelse med E-handelsdagen, kan give noget konstruktivt til begge butikker. Selvom vareudbuddet er vidt forskelligt. Hos Boutique Fleurance er der især fokus på skønhedspleje, sundhed og wellness-behandlinger.

Ulla Hartmann siger:

- Vi kan bruge hinanden, som vi har gjort i de to fysiske butikker. Jeg mener, at vi har noget at byde ind med ved at have to netbutikker, der ligger langt fra hinanden, men alligevel kan koordineres til at give en helhed. Ligesom det har gjort i vores fysiske butikker, for der har vi virkelig glæde af at kunne hjælpe hinanden.

Den samlede personalestab udgør knap 10 fastansatte, nogle løst-ansatte samt indehaverne. Om der i fremtiden skal afsættes en person til fast at tage sig af guldsmedeforretningens salg på nettet, er endnu uvist:

- Det har vi ikke helt taget en beslutning om endnu. Der er mange ting, vi indbyrdes først skal have diskuteret igennem. For hvordan er det lige, vi gør hvad, for at sætte det her i gang, svarer Ulla Hartmann direkte adspurgt.

Med henvisning til den øgede viden, parret har fået i forbindelse med konferencerne om e-handel, tilføjer hun:

- Det er ikke noget, man bare lige gør. Man skal virkelig være om sig. Der er mange ting, vi skal have fulgt op på. Udviklingen går hurtigt. For et halvt år siden var jeg på nogle kurser hos SET (Skiveegnens Erhvervs- og Turistcenter). Jeg kan allerede nu se, at tingene har udviklet sig sådan, at der er noget, som slet ikke er relevant mere. Det går bare hurtigt, fuldstændigt vildt. De ting, som man dengang lagde fokus på, er pludselig skubbet lidt væk.

Parret ser frem til at lære mere om e-handel og melder sig allerede nu klart som deltagere ved 2019-udgaven af E-handelsdagen.

- Vi skal selvfølgelig deltage. Jeg regner med, at vi næste gang har så meget erfaring, at vi kan være lidt mere på stille flere spørgsmål, siger Ulla Hartmann.

Retningslinjer for debatten
  • Del på Twitter
  • Del på LinkedIn
  • Del på email

Mest læste

Avisannonce

Seneste Erhverv

Forsiden lige nu

Seneste sport

Seneste 112

Seneste ind-/udland