Ritzau Erhverv

Novo øger overskuddet til 12,6 milliarder kroner

Bundlinjen er vokset hos danske Novo Nordisk i de første tre måneder af 2021 sammenlignet med året før.

Det viser Novo Nordisks regnskab for første kvartal af 2021, der er præsenteret onsdag morgen.

Overskuddet efter skat ender på 12,6 milliarder kroner. Det er en stigning på seks procent i forhold til samme periode sidste år.

Med til at trække overskuddet op er finansielle indtægter på en milliard kroner fra såkaldt hedging af valuta. Det er et værktøj, virksomheder kan bruge for at forsikre sig mod udsving på valutamarkedet.

I dette tilfælde har Novo opnået en gevinst ved at hedge amerikanske dollar, som Novo handler meget i på grund af sit store marked i USA.

Dollarkursen er faldet det seneste år, men Novo har altså hentet en del af forskellen ind ved at forsikre sig mod dette.

Med til at trække overskuddet op er også et voksende salg af Novos bedst sælgende lægemiddel, som er diabetesmidlet Ozempic. Det har i kvartalet alene solgt for 6,7 milliarder kroner, og det er 40 procent mere end året før.

Ozempic har den fordel for diabetikere, at det kun skal tages en gang ugentligt modsat midlet Victoza, der tidligere har været den største sællert hos Novo.

Netop Victoza er der i første kvartal solgt mindre af. Salget er faldet med 22 procent til 3,9 milliarder kroner.

Alt i alt er Novos samlede omsætning endt på 33,8 milliarder kroner i første kvartal. Det er en spids mindre end i samme kvartal året før.

/ritzau/

Novo Nordisk har i første kvartal af 2021 tjent mere end i samme periode i 2020. (Arkivfoto)