Gå til hovedindhold
112

Ny satsning hos politiet: Fire nye borgere-rådgivere klar til at hjælpe

14-11-2018 KL. 22:27
Empty

Foto: Midt- og Vestjyllands Politi

  • Del på Twitter
  • Del på LinkedIn
  • Del på email

Kim, Mette, Marlene og Sanne.

Det er navnene på fire nye borgerrådgivere, som fra på torsdag skal hjælpe de borgere, der har et særligt behov for vejledning fra politiet.

Det skriver Midt- og Vestjyllands Politi i en pressemeddelelse.

Det kan for eksempel være information om sagsgange, rådgivning om støttemuligheder og forklaring af lovgivningen med udgangspunkt i borgerens konkrete situation.

- Nogle borgere kan have svært ved at finde en vej i systemet, som passer på netop deres situation. Det kan være personer, som efter at have været vidne til en ulykke eller udsat for en forbrydelse har brug for information om, hvad der nu kommer til at ske, eller hvor de kan få hjælp. Eller personer, der er i tvivl om, hvordan de skal forholde sig til en udfordring, som ligger i udkanten af lovgivningen. Det er her, vores nye borgerrådgivere kommer ind i billedet. Det er deres opgave at tage disse borgere i hånden og sørge for, at de får den hjælp, de har brug for, siger fungerende vicepolitiinspektør Sune Espersen, der er leder af Beredskabscentret i Midt- og Vestjyllands Politi, i pressemeddelelsen.

Borgerrådgiverfunktionen er et af de 14 tiltag, som justitsminister Søren Pape Poulsen lancerede i udspillet Nærhed og Tryghed den 8. oktober 2018.

Funktionen etableres som en forsøgsordning i Midt- og Vestjyllands Politi og Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi. Sammen skal de to politikredse indsamle erfaringer inden udrulning på landsplan.

Borgerne skal kontakte politiet på samme måde, som de altid har gjort ved at ringe 114.

- For os er det vigtigt, at vi fastholder en enkel adgang til politiet for borgerne. Derfor har vi valgt, at de kun skal huske på ét telefonnummer, som de kender i forvejen – nemlig 114. Så er det vores servicecenters opgave at spore sig ind på borgernes behov og visitere dem videre til borgerrådgiveren, når det er den hjælp, de har brug for, siger Sune Espersen.

Når borgeren er sat i kontakt med en borgerrådgiver, er det borgerrådgiverens ansvar at indhente et svar eller på anden vis sørger for den rette opfølgning. Det skal modvirke, at borgere bliver stillet om mellem forskellige afdelinger og medarbejdere uden at få en afklaring.

Retningslinjer for debatten
  • Del på Twitter
  • Del på LinkedIn
  • Del på email

Mest læste

Avisannonce

Seneste 112

Forsiden lige nu

Seneste sport

Seneste 112

Seneste ind-/udland