Erhverv

Skive-virksomhed jubler: Royal glans over ny handelsaftale

- At vi kan være til stede i det selskab og møde en række japanske og danske forretningsfolk - det betyder rigtig meget, siger administrerende direktør hos Fossflakes A/S, Adam Foss.

Udtalelsen kommer efter det eksportfremstød, som virksomheden fra Oddervej i Skive i flere dage har været en del af i anledning af 150 års jubilæet for diplomatisk samarbejde mellem Japan og Danmark.

Arrangementet fandt sted i Tokyo, hvor kronprinsparret sammen med udenrigsminister Anders Samuelsen (LA), ambassadører og andre prominente personer deltog sammen med 55 danske virksomheder, der repræsenterer brancherne sundhed, fødevarer og design.

Målet med arrangementet har været at få endnu flere japanere til at vælge produkter med »made in Denmark«-mærkater, når de handler.

Fossflakes benyttede lejligheden til at få øget opmærksomhed i forbindelse med etableringen af et datterselskab i Japan, som den lokale virksomhed på forhånd var repræsenteret i. Med den nye aftaler får Fossflakes et datterselskab i Japan, hvor Fossflakes ejer 51 procent, mens den allerede forankrede handelspartner ejer den resterende del.

Direktør Adam Foss er ikke i tvivl om, at tilstedeværelsen af især kronprinsparret fremadrettet vil være med til at øge opmærksomheden om den lokale virksomheds produkter, der primært er puder og dyner lavet af ikke-animalske produkter - altså forskellige fibre i stedet for eksempelvis fjer og dun.

Samtidig er Adam Foss imponeret over det tempo, som kronprinsparret lagde i arbejdet undervejs.

- Jeg må godt nok sige, at kronprinsparret er flittigt og var på hele tiden fra tidlig morgen til sen aften. Parret var hele tiden i fokus i det ene, andet eller tredje arrangement. Jeg har stor respekt for parrets arbejde. Jeg ville ikke kunne holde det tempo, som kronprinsparret kørte i, erkender Adam Foss.

Tilstedeværelsen af kronprins Frederik og kronprinsesse Mary har ifølge Adam Foss stor betydning i forhold til virksomhedens samarbejdspartnere, investorer og andre forretningsforbindelser. Han vurderer ikke, det har den store betydning i selskabets direkte salg til forbrugerne:

- At få lov til at deltage i det her er også en blåstempling af Fossflakes. Vi er i det gode selskab. Det virker selvforstærkende, og det giver troværdighed og tyngde. Det kejserlige kronprinspar var også til stede, og det betyder altså også noget i Japan, mener Adam Foss.

Japan anses for at være verdens tredjestørste økonomi, hvilket får danske virksomheder til at drømme om store muligheder i landet mod øst.

Sidste år eksporterede danske virksomheder ifølge Dansk Industri (DI) for godt 22 milliarder kroner til Japan, hvilket gør landet til Danmarks 11. største eksportmarked.

Til sammenligning importerede vi sidste år for godt seks milliarder kroner.

Men der er meget mere at hente på eksporten, vurderer DI, i lyset af at EU og Japan er blevet enige om en frihandelsaftale, der alt andet lige vil gøre det lettere at få europæiske varer ind på det japanske marked.

- Med den nye frihandelsaftale mellem EU og Japan bliver adgangen til det japanske marked markant bedre. Mange danske virksomheder har holdt sig væk fra Japan, fordi det har været et svært marked med mange barrierer. Men det bliver der lavet om på, når aftalen træder i kraft. Vi forventer, at eksporten kan stige med op til 50 procent, lød vurderingen fra DI’s administrerende direktør, Karsten Dybvad, umiddelbart før arrangementet i Tokyo.

Kronprinsparret besøger en af de mindre stande, der blev anvendt ved eksportfremstødet i Japan. Fossflakes’ direktør Adam Foss ses til højre i billedet.
Der var stor opmærksomhed omkring virksomheden Fossflakes fra Skive, da en ny aftale blev underskrevet. På scenen fra venstre er det Fossflakes’ administrerende direktør, Adam Foss, Koichiro Kondo, Fossflakes’ joint venture-partner, HKH kronprins Frederik, udenrigsminister Anders Samuelsen (LA) og ambassadør Freddy Svane.