Gå til hovedindhold
Ritzau Indland

Skolereform har ikke gjort eleverne fagligt dygtigere

12-12-2018 KL. 22:50
Folkeskolereformen fra 2014 har behov for et tjek, da flere mål ikke er blevet opfyldt. (Arkivfoto)
  • Del på Twitter
  • Del på LinkedIn
  • Del på email

Elevernes resultater til eksamen og de nationale test stagnerer.

Samtidig viser rapporter, at folkeskolen i vid udstrækning ikke lykkes med at gennemføre centrale dele af skolereformen fra 2014.

Selv en af succeshistorierne, om at eleverne bevæger sig mere, vakler nu, skriver Jyllands-Posten.

To skoleforskere opfordrer på den baggrund politikerne til at gribe ind og give skolerne mere frihed. En af forskerne ønsker en ny og mere enkel reform.

- Hvis det var et laboratorium, der brændte, ville vi ikke være i tvivl om at stoppe øvelsen, mener professor Lene Tanggaard Pedersen fra Aalborg Universitet.

Forskningschef Andreas Rasch-Christensen, VIA University College, er enig i.

Han mener, at politikerne nu må handle og give reformen et gennemgribende tjek.

- Skolereformen har ikke nået sine mål. Om det skal være en revolution eller en tilpasning, skal jeg ikke gøre mig klog på.

- Men man skal i hvert fald reagere på, at man ikke kan se en udvikling i børnenes faglige niveau, og at man også i følgeforskningen nu på fjerde år ser vanskeligheder i forhold til at gennemføre reformens elementer, siger Andreas Rasch-Christensen til Jyllands-Posten.

Torsdag mødes partierne bag folkeskolereformen. De skal diskutere regeringens udspil til ændringer i skolereformen.

På forhånd kalder undervisningsminister Merete Riisager (LA) det for en justering.

Men hun anerkender, at der er en brændende platform for at justere.

- Vi er ikke nået derhen, hvor vi gerne ville være fagligt, siger hun til Jyllands-Posten.

/ritzau/

Retningslinjer for debatten
  • Del på Twitter
  • Del på LinkedIn
  • Del på email

Mest læste

Avisannonce

Seneste

Forsiden lige nu

Seneste sport

Seneste 112

Seneste ind-/udland