Gå til hovedindhold
Avisen Mener

Smalsporet trafikforlig

11-07-2019 KL. 11:04
  • Del på Twitter
  • Del på LinkedIn
  • Del på email

Investeringer i Danmarks infrastruktur er som regel kostbare og meget vigtige for landet. De har ofte et langt tidsperspektiv og kræver omhyggelig planlægning, men når de gennemføres fornuftigt, skaber de stor værdi for samfundet. Af den grund er det vigtigt, at alle involverede kan planlægge i tillid til, at aftaler om infrastrukturen udbygning står til troende og ikke laves om.

Det forudsætter, at indgåede aftaler ikke ændres efter hvert eneste folketingsvalg. Der er med andre ord behov for brede politiske forlig om fremtidens trafikinvesteringer. Derfor er de seneste års smalle trafikforlig en uskik, som forhåbentlig ikke mere bliver reglen end undtagelsen.

Transportminister Benny Engelbrecht har varslet, at den nye S-regering vil genåbne forhandlingerne om fremtidens infrastruktur.

I foråret indgik den daværende VLAK-regering et smalt, blåt forlig med Dansk Folkeparti om investeringer i infrastruktur, og det fulgte efter to andre smalle forlig indgået mellem den tidligere SSFR-regering, Dansk Folkeparti og Enhedslisten i 2012 (bedre og billigere kollektiv trafik) og 2014 (Togfonden). Derfor var det forventeligt, at S-regeringen nu vil genåbne forhandlingerne, men samtidig er det foruroligende.

Benny Engelbrecht har meddelt, at han ønsker et bredt forlig, men det skal ske med den forudsætning, at aftalerne fra 2012 og 2014 stadig gælder, mens aftalen fra foråret 2019 om investeringer for 90 milliarder kroner i ny infrastruktur er vasket af tavlen.

At de to forlig fra 2012 og 2014 stadig gælder i Engelbrechts optik, skyldes, at der fortsat er flertal for aftalerne i det nye folketing, selv om Dansk Folkeparti har opsagt de to forlig.

Rundt omkring i landet har beslutningen om at genåbne aftalerne om trafikinvesteringerne allerede afstedkommet mange kritiske reaktioner. I Nordjylland er især Venstre-politikere oprørte over, at aftalen om en tredje Limfjordsforbindelse nu er taget af bordet. Ud over forårets blå trafikforlig er i øvrigt også Socialdemokratiets eget udspil på transportområdet, hvor også den tredje forbindelse var nævnt, puttet tilbage i skuffen.

Andre steder i landet, blandt andet i Herning, er der ærgrelse over, at trafikforliget fra foråret er fejet af brættet. Hernings viceborgmester Anne Mette Bang Rasmussen (V) siger til Herning Folkeblad, at hun blandt andet vil sende forslag til den nye transportminister om, at rute 26 og 34 mod Hanstholm bliver forbedret. Herning samarbejder med Skive, Morsø og Thisted kommuner om en opgradering af vejen mellem Hanstholm og Herning.

- Der er ikke lavet forbedringer mod Nordvestjylland i lang tid, og det kan skabe bedre muligheder for erhvervslivet. Jo bedre infrastruktur vi har, jo flere nye virksomheder vil også placere sig her, siger viceborgmesteren i Herning til den lokale avis.

Om det lokale trafikprojekt med at etablere en såkaldt 2+1-vej mellem Skive og Herning kommer i fare, er det for tidligt at forudsige. Folketingsmedlemmer valgt i det midt- og vestjyske har indtil nu støttet planerne, og selv om den nye regerings udgangspunkt er en mere grøn transport i Danmark, kan mere togtrafik eller anden kollektiv befordring ikke løse de infrastrukturelle udfordringer i den her del af Danmark.

Det må fortsat være en opgave for de lokalt valgte folketingsmedlemmer at argumentere for en udbygning af vejnettet her. Det gælder både folketingsmedlemmer fra S, fra støttepartierne R, SF og Enhedslisten og fra oppositionen.

Håbet er, at der kan skabes et bredt og holdbart forlig om fremtidens investeringer i infrastruktur, men med en genoplivning af Togfonden ligner det mere et nyt smalsporet trafikforlig.

Det er ikke, hvad Danmark har brug for. Ikke under den tidligere regering - og ikke nu.

O.A.

Retningslinjer for debatten
  • Del på Twitter
  • Del på LinkedIn
  • Del på email

Mest læste

Avisannonce

Seneste Avisen Mener

Forsiden lige nu

Lokalt

Besparelser drøftet: Sengepladser på sygehuset i Skive lever endnu Besparelser drøftet: Sengepladser på sygehuset i Skive lever endnu

Seneste sport

Seneste 112

Seneste ind-/udland