Gå til hovedindhold
Debat

Som vinden blæser

23-06-2020 KL. 12:33
  • Del på Twitter
  • Del på LinkedIn
  • Del på email

Der er indgået en energi aftale, der i det væsentlige satser på vindenergi, det er ikke uden problemer, at blive mere afhængig af vinden. Det første der falder mig ind er, hvad gør vi når der er vindstille?

Vi har endnu ikke teknik, der kan opbevare så meget strøm, derfor skal vi kunne producere store mængder el på anden måde i de vindstille perioder.

En vigtig ting ved aftalen er, at når der er meget vind og derfor overskudsstrøm, så skal den udnyttes. Den skal laves til flydende brændstof.

I dag stopper man møllerne, når de producerer for meget. Tyskerne betaler for, at danske møller står stille, da det er ulovligt at stoppe en tysks mølle.

Greenlab i Skive Kommune har projekteret et anlæg, der laver brint af overskuds el, det kan bruges til fremstilling af eksempelvis sprit, der jo er flydende, og derfor lettere at håndtere.

Aftalen indebærer også, at man vil stoppe med at bruge gas, det synes jeg er problematisk, da der i øjeblikket bygges mange biogasanlæg. Gassen herfra distribueres i det store gasnet, vi for ikke så mange år siden, lagde ud i det ganske land. Biogassen skal jo have forbrugere, derfor er det problematisk at nedlægge alle gasfyr, inden man har et alternativ anvendelse af biogas.

Det er tydelig, at alle politikere satser på, at vi alle skal køre i elbiler, som er CO² neutral. De vil så blive ladet op om natten, hvor der så vil være et meget stort elforbrug. En vindstille nat, vil der derfor være et meget stort elforbrug, som heller ikke kan komme fra solen. Hvis den produceres på traditionel måde, så er elbilen kun delvis grøn.

Det får mig til at sige, at der skal findes alternative måder til at producere store mængder el på, som er CO² neutral. Det mangler i aftalen. Dér hvor vi er i dag, så er en traditionel bil, der kører på miljøbrændstof, mere grøn end en elbil. Der er store bilfabrikanter, der ikke tror, at elbilen er fremtidens løsning, hvorfor det kan være farligt med en ensidig satsning på elbiler.

Politikkerne kan udstikke en retning og tilpasse vores afgiftssystem, til at fremme udviklingen i den retning, de har udstukket, men de kan ikke opfinde eller skabe udviklingen, det skal den private sektor. Det er meget afgørende for succes, at politikkerne lytter til hvad der er teknisk og økonomisk muligt og får lukket de huller der opstår. Udfordringen nu må være miljø brændstof der kan bruges i både fly og biler, da det vil vare mange år inden vi har alternative løsninger til lastbiler og især fly. Det kan jo så også bruges i traditionelle biler.

Carl Eiler Carlsen,

Durupvej 33B, Glyngøre,

7870 Roslev

Retningslinjer for debatten
  • Del på Twitter
  • Del på LinkedIn
  • Del på email

Mest læste

Avisannonce

Seneste Debat

Forsiden lige nu

Seneste sport

Seneste 112

Seneste ind-/udland