Gå til hovedindhold
Lokalt

Tjek altid mobilen: Rema 1000-kunde betalte intetanende for en anden mands varer

08-06-2019 KL. 14:43
Empty

Rema 1000 på Holstebrovej har beklaget og givet pengene tilbage, som uretmæssigt er blevet hævet fra Peter Munks konto via hans telefon. Arkivfoto

  • Del på Twitter
  • Del på LinkedIn
  • Del på email

Det må ikke ske.

Men det kan ske.

Og det sker.

59-årige Peter Munk, Lem, har oplevet, at han kom til at betale for en anden mands varer i Rema 1000 på Holstebrovej i Skive.

Det kan tilsyneladende ske, hvis omstændighederne er tilstrækkeligt uheldige.

23. maj om formiddagen betalte Peter Munk 187,30 kroner for sine varer ved kassen i Rema 1000 med kontaktløst dankort.

Senere samme dag åbnede han sin bank-app på telefonen og opdagede, at Rema 1000 havde trukket yderligere 129,11 kroner på hans konto.

Peter Munk kunne ellers tydeligt huske, at han kun havde foretaget én handel i butikken den dag.

- Jeg kunne se, at der var blevet hævet to gange i Rema 1000, og det undrede mig meget, fortæller Peter Munk til Skive Folkeblad.

- Jeg kunne se, at der var noget galt.

Peter Munk fik kontakt til en medarbejder i Remas support, som sporede sig ind på, hvad der var sket.

Det viser sig, at Peter Munk for et par år siden installerede appen My Wallet på telefonen, hvor han indtastede sine kortoplysninger fra to betalingskort.

Han har dog kun brugt denne app et par gange til at betale med - og så har han egentlig ikke tænkt mere over, at han havde den app.

Men det viser sig, at terminalen i Rema 1000 har trukket beløbet på 129 kroner netop via Peter Munks My Wallet-app. Beløbet skulle ellers have være trukket fra en anden kunde, som stod ved kassen for at betale.

På overvågningsbilleder kan Rema 1000 se, at kunden lige bag Peter Munk tre gange forsøger at betale sine varer, før kassedamen til sidst siger, at betalingen er gået igennem.

Butikschef Klaus Kristensen i Rema 1000 på Holstebrovej forklarer, at hans medarbejder ved kassen har været i god tro: Hun kan se, at transaktionen er gået igennem, men hun kan ikke se, at betalingen ikke kommer fra den rigtige kunde, men i stedet for Peter Munk.

Klaus Kristensen beklager episoden.

Han har betalt Peter Munk de 129,11 kroner.

- Mine kunder skal jo holdes skadesløse. Jeg får kassedifferencen på 129 kroner, fortæller Klaus Kristensen, som må konstatere, at en anden af hans kunder så har gjort en gratis handel i butikken.

Heldigvis er der som bekendt en maksimumgrænse på 350 kroner på trådløs betaling. Derudover skal kunden indtaste sin kode.

Men Klaus Kristensen erkender, at der kan være risiko for, at kunder uretmæssigt har fået trukket mindre beløb uden at vide det, fordi de ikke - som Peter Munk - lige har tjekket deres konto.

Butikschefen har oplevet lignende episoder tidligere.

- Det er svært at sætte tal på. Men to-tre gange om året sker det, vurderer Klaus Kristensen.

Han opfordrer kunderne til at indstille deres telefoner, så de aldrig kan betale fra låst skærm. Så er man sikker.

Peter Munk har nu slået sin My Wallet-app fra og vil kun bruge dankort, aldrig telefonen, når han skal betale.

Risikozonen

Han finder det foruroligende, at man kan komme til at betale for noget, man ikke har købt, uden at vide det.

- Moralen må være, at hvis vi har vores kortoplysninger til at ligge på telefonen - som for eksempel My Wallet - så er man i risikozonen, siger Peter Munk.

Butikschef Klaus Kristensen har også en gang oplevet, at det kan gå galt med MobilePay:

En kunde ved kasse 1 og en kunde ved kasse 2 ville betale med MobilePay på nøjagtigt samme tidspunkt. Og på mystisk vis blev der byttet om på beløbene, så kunderne betalte for hinandens varer.

Klaus Kristensens råd til kunderne er derfor: Tjek altid, at beløbet på din telefon svarer til kassens oplyste beløb, inden du swiper til højre og dermed godkender din betaling.

Spørgsmålet er så, om terminalerne i Rema 1000-butikkerne på en eller anden måde kan indstilles anderledes i forhold til læsefeltets rækkevidde.

I hvert fald tager Remas hovedkvarter problemstillingen alvorligt. Til Jyllands-Posten, der også har kigget på denne sag, siger Remas it-chef, Lars Ruben Hansen:

- Vi skal grave videre i det her for at finde ud af, hvad vi kan gøre. Det er ikke hensigtsmæssigt, at det kan forekomme.

Lars Ruben Hansen mener, at der i Peter Munks tilfælde er tale om en uheldig kombination mellem en terminal og en app.

- Problemet er, at hver gang, der kommer en ny telefon på markedet, skal man kalibrere, om man har den rigtige afstand i læsefelt, siger Lars Ruben Hansen til Jyllands-Posten.

Peter Munk siger efter sin egen oplevelse:

- Det må ikke ske.

Rema-købmand Klaus Kristensen erkender:

- Det kan ske.

Retningslinjer for debatten
  • Del på Twitter
  • Del på LinkedIn
  • Del på email

Mest læste

Avisannonce

Seneste Lokalt

Forsiden lige nu

112

"Hvis du gør som jeg siger, så ser du din mor igen, men hvis du ikke gør, som jeg siger..." "Hvis du gør som jeg siger, så ser du din mor igen, men hvis du ikke gør, som jeg siger..."

Lokalt

Forening advarer: Skive er ramt af smitsom og dødelig sygdom for hunde Forening advarer: Skive er ramt af smitsom og dødelig sygdom for hunde

Seneste sport

Seneste 112

Seneste ind-/udland