Lokalt

To iværksættere bag nyt initiativ: Gratis gavekort skal sætte gang i gågaden

Som iværksætter handler det om at få idéer. Og nu har iværksætter Jeanette Kilde, som driver virksomheden Kilde Connect, fået en ny idé.

Resultatet er, at en række lokale virksomheder via gavekort til borgerne er klar til at sende et samlet beløb på 100.000 kroner til de lokale butikker.

Det var på en løbetur i Skives smukke natur, at idéen sprang frem hos Jeanette Kilde. Og så gik det stærkt. Hun var stadig forpustet og havde endnu ikke nået at strække ud efter løbeturen, før hun lavede et opkald til en anden iværksætter, Lise Korsgaard, som driver virksomheden BizzUp.

- Lise var straks med på idéen, og jeg kunne jo se, at jeg havde behov for at få en til at hjælpe. Jeg gik straks i gang med at kontakte lokale virksomheder, som jeg kender rigtig meget af i og med, at jeg driver netværk for blandt andet Sparekassen Vendsyssel og for revisionsfirmaet PwC, fortæller Jeanette Kilde.

Det er blot en uge siden, hun fik idéen, men det er allerede lykkedes hende at få så mange virksomheder med på idéen om at støtte dem, som har det svært, at det gyldne beløb på 100.000 danske kroner er nået.

- Vi er nødt til at holde gang i hinanden, for vi skal bruge hinanden, uanset om du er frisør, eller du er produktionsmand eller andet. Der er rigtig mange, som har det rigtig, rigtig hårdt. De har lukket, og de græder. De kaster hele tiden penge ud af vinduet, for selvom der er kompensation til nogle af dem, så er det bare ikke nok, siger Jeanette Kilde.

Hun lægger det meget åbent frem, at hendes egen forretning, som lever af netværk mellem lokale virksomheder, helt naturligt er afhængig af, at det lokale erhvervsliv har det godt:

- Min forretning er også afhængig af, at de andre har det godt. Så jeg har tænkt meget på, hvad gør vi for at sætte fokus på, at vi skal altså bruge de her fysiske butikker. Det er ikke nok bare at sige, »det er også synd«. Vi skal gøre noget. Og så har Lise og jeg tidligere lavet events sammen. De to seneste har været online, og folk har bakket vældigt godt op om det. Det har været erhvervsarrangementer, siger Jeanette Kilde.

Snart blev de to iværksættere enige om, at de ville lave en online-event, hvor de sammen kører rundt og kaster gavekort ud ad vinduet eller på anden måde får gavekortene i hænder på lokale borgere. Og senest har de skaffet en sponsorbil, som de må benytte under turen.

Gavekort uddeles i næste uge

Flere lokale aktører, blandt andre Skive Folkeblad, er hoppet med på idéen, og i løbet af næste uge vil 200 gavekort komme i hænderne på borgere, og der er tale om gavekort, som er øremærket lokal detailhandel.

Jeanette Kilde fortæller, at beløbene på gavekortene er forskellige, og de største gavekort er på 10.000 kroner. Nogle sponsorer har ønsket at bidrage på en måde, så de selv bestemmer, hvilken butik der får glæde af gavekortet.

Skive Folkeblad er blandt de aktører, som er sprunget med på idéen. Når Skive Folkeblad tirsdag lancerer en ny, flot avis, vil der komme yderligere information om, hvad der skal til for at deltage i konkurrencen om de 50 gavekort, som Skive Folkeblads redaktør, Ole Dall, inæste uge vil udtrække vinderne til. De største gavekort er blandt de 50, som avisen uddeler.

Jeanette Kildes er meget begejstret over, at det på under en uge er lykkedes at få 70 sponsorer med på idéen, og flere kan endnu komme til.

- Sponsorerne har givet fra 500 til 10.000 kroner. Jeg har sendt mail til mange, og der er en del, som jeg endnu ikke har fået et svar fra. Jeg har 165 virksomheder i mit eget netværk, og jeg har sendt ud til en stor del. Det er en stor del af mit eget netværk, som har bidraget til det her. Men derudover er der også nogle af de andre store virksomheder her i byen, som har bidraget. Der er nogen, som trods coronakrisen har det godt eller rimelig godt. Der er også nogle, som jeg har ringet til. Folk har faktisk været superflinke. De siger, det er et godt initiativ, og mange har sagt ja over telefonen med det samme. Men der er også nogle, som har sagt, at det er et rigtig godt initiativ, men at de selv bløder og derfor skal passe på deres penge.

Iværksætter Jeanette Kilde (til højre) fik idéen til sponsor-gavekort, som i hænderne på lokale borgere skal støtte en blødende detailhandel. Hun driver virksomheden Kilde Connect og fik hurtigt iværksætter Lise Korsgaard med på idéen. Foto: Steen Don