Gå til hovedindhold

Under 1000 kilometer tilbage: Lokal mand holder fart i cyklen til Gibraltar

16-07-2018 KL. 16:12
Empty

En træt Morten Kjærsgaard tramper i øjeblikket i pedalerne i Spanien. Privatfoto.

• Del på Twitter
  • Del på LinkedIn
  • Del på email

Turen fra Nordkap til Gibraltar er nu nået til Spanien for Morten Kjærsgaard, som går ind i den absolut sidste fase. Over 6200 af de 7300 kilometer var tilbagelagt, da ekstremrytteren søndag formiddag gjorde status.

- Jeg har haft nogle gode cykeldage de seneste par dage, hvor jeg fået det optimale ud af det. Lørdag kørte jeg næsten 300 kilometer, og jeg har kørt godt og stærkt, lyder det på en telefonforbindelse fra det spanske.

I øjeblikket træder han sig frem i ikke særligt indbydende rammer.

- Omgivelserne minder meget om Arizona i USA. Der er sådan lidt klippehorisont og en masse bakker. Det er et spaghetti-western landskab. Til gengæld blæser der en lille modvind, som gør, at det køler lidt. Det gør så også noget ved farten, men jeg kan jo ikke få det hele, siger Morten Kjærsgaard med et grin.

Han glæder sig over, at han i løbet af søndag tager hul på de sidste 1000 kilometer af de ekstreme kraftanstrengelser.

- Det er dejligt at være så tæt på nu. Jeg glæder mig til at blive færdig og få det afsluttet. Det er stadig sindssygt hårdt. I går (lørdag red.) var jeg på nogle grusveje, hvor jeg igen måtte spørge mig selv, hvad jeg overhovedet laver her, siger han.

Torsdag satte Morten Kjærsgaard som forsigtigt mål, at han gerne ville nå til Gibraltar præcis en uge senere. Og indtil videre holder det stik i det 30 grader varme vejr.

- Hvis temperaturen rammer 40 grader, er det nogle andre processer, der går i gang, hvor det handler om overlevelse og hvor man må skrue ned, for det man kan. Men under de nuværende forhold bør jeg kunne nå i mål i løbet af torsdag. Det kunne være rart at nå i mål i løbet af dagen, så jeg kan få taget mit målbillede i dagslys, siger han grinende.