joblife.dk

Annoncørbetalt indhold

APV - Få hjælp til arbejdspladsvurdering i din virksomhed

Dette indhold er sponsoreret

I alle virksomheder med mere end én ansat, er der lovgivning omkring at udarbejde en APV senest hvert tredje år. Men hvad er apv? Det er en forkortelse for arbejdspladsvurdering, som er en kortlægning af arbejdsmiljøet på en arbejdsplads, der kan være med til at skabe værdi for både medarbejdere og virksomheden gennem et systematisk og effektivt arbejdsmiljø.

En apv har til formål at få styr på arbejdsmiljøet i en virksomhed og det omfatter både de fysiske og psykiske aspekter, der også blandt andet indebærer sygefravær. Den skal derfor ajourføres og laves, hvis der sker ændringer i arbejdet, som har betydning for arbejdsmiljøet.

Hvorfor det er vigtigt at lave en arbejdspladsvurdering

I forhold til de fysiske og psykiske aspekter af arbejdsmiljøet har en apv til formål at klarlægge, om der er risiko for at medarbejderne kan blive syge, nedslidte eller eksempelvis kan komme til skade på arbejdspladsen.

Det kan lyde omfattende at udarbejde en apv, men der findes en tjekliste eller et skema, der gør det overskueligt at kortlægge, da man blot skal svare på en række spørgsmål omkring virksomheden. I sidste ende er det gavnligt for både medarbejdere og virksomheden at der er et godt arbejdsmiljø, og en apv kan være med til at klarlægge en prioritering af løsninger på eventuelle arbejdsmiljøproblematikker.

Hos Joblife anvender de en lang række analyseværktøjer, som kan bruges og kombineres alt efter behov. Deres redskaber og metoder hjælper virksomheder med både kvantitative og kvalitative kortlægninger, som kan tilpasses den enkelte virksomheds behov.

Der er mange regler at holde styr på når man driver en virksomhed, og derfor kan det være en god idé at aflaste byrden ved at få hjælp til at få styr på en apv, som jo både fremmer virksomheden men også trivslen på arbejdspladsen. Det er derfor en god investering at få lavet en arbejdspladsvurdering, hvilket også er derfor der er regler herom.

Det er arbejdsgiveren, der har til ansvar at sørge for, der bliver udarbejdet en APV, men det er både ledelsen og ansatte, der skal deltage i hele processen.

En apv kan udarbejdes ved hjælp af flere forskellige metoder, men uanset hvilken metoder der anvendes, skal en apv indeholde de samme aspekter. Vejen til at udarbejde den kan tilpasses den enkelte virksomhed og medarbejderne men udkommet skal være fyldestgørende ud fra de regler der er.

Har din virksomhed brug for hjælp til at gøre rent?

Hvis din virksomhed har brug for hjælp til at gøre rent, og holde arbejdsmiljøet, indeklima m.m. sundt, så gælder det om at gøre ordenligt rent. Dette kan gøres med hjælp fra andre firmaer, som arbejder til dagligt med professionel erhvervsrengøring i Ballerup - og mange andre sider. Hør venner, kollegaer og andre bekendte og se om de kan et godt firma.