skovborghøgh.dk

Annoncørbetalt indhold

Sådan kan tekstforfatning vækste din virksomhed online

Dette indhold er sponsoreret

I denne artikel vil vi se nærmere på, hvordan tekstforfatning, kan være med til at vækste virksomheder online.

Måske er du bekendt med stillingsbetegnelserne Copywriter op Tekstforfatter, men måske har du også spurgt dig selv, hvilken typer arbejdsopgaver, der ligger bag betegnelserne.

Vi har taget en snak med tekstforfatter, Anne Schøller fra Webbureauet Skovborg + Høgh om arbejdsopgaver og hvem det er, der typisk har brug for en tekstforfatter.

Copywriting eller på dansk, tekstforfatning, er en disciplin, hvor man forsøger at fange læserens opmærksomhed, med henblik på at opfordre til en konkret handling. Det er derfor vigtigt med en god forståelse for målgrupper, brancheindsigt og salgsteknikker.

Den moderne tekstforfatning

I klassisk forstand var en copywriter, en person der arbejdede i reklamebranchen med trykte tekster eller kortere manuskripter til eksempelvis reklamefilm, men i og med, at medierne er blevet flere, så er tekstforfatternes arbejde også blevet bredt langt mere ud. Klassisk set, kombinere tekstforfattere kommunikation med markedsføring, men med den digitaliserede verdens fremryk, og googleficeringen, skal nutidens tekster tage højde for mange helt nye faktorer.

Tekstforfatter, Anne Schøller forklarer: ”Virksomheder i dag efterspørger, sjældent udelukkende salgstekster til en plakat, flyer eller et slogan. Teksterne skal fungere på tværs af det medielandskab, hvor virksomheden opererer, og dette kan dække over mange forskellige platforme og målgruppe, derved er tekstarbejdet i høj grad blevet langt mere komplekst i forhold til for bare 30 år siden.”

Tekstforfatter til online salg

I dag består en stor del af de fleste tekstforfatteres job også i at skrive tekster med henblik på de digitale platforme og robot algoritmer.

Ja, du læste rigtig, robotter. Tekster har i den digitale verden i dag, den magiske evne, at de ved ene og alene deres tilstedeværelse, kan generere omsætning til en virksomhed. Markedsandele vindes ikke længere alene på salgstekster, men også på tekster skrevet til ære for Google små algoritme-botter, som aflæser hjemmeside tekster og honorere de gode af slagsen, med en god placering på den populære søgemaskine.

”Tekster på digitale platforme skal i dag ikke udelukkende fungerer kommunikativt, de skal også opbygge troværdighed og være tekniske i forhold til længde og ordindhold. Vi skriver ikke længere kun tekster til mennesker, men også for at lefle for søgerobotternes kunstige intelligens. Parametrene for hvad algoritmerne præmierer positivt, ændres løbende, så derfor skal man konstant holde sig opdateret inden for de SEO tekniske ”retningslinjer” Fortæller Anne Schøller.

Hvordan har teksterne ellers ændret sig?

”Tekster på hjemmesider og webshops, er modsat tidligere, i høj grad den eneste kommunikation, der skabes imellem køber og sælger, og derfor er det afgørende at teksterne ligeledes formår at opbygge relationer og troværdighed.” lyder svaret fra Anne Schøller

Hvem hyrer i dag en tekstforfatter?

”Udover de store reklamebureauer, der hyres ind af store brands, til at udtænke hele kampagner i samarbejde med en tekstforfatter, så er det i dag også mindre start-ups eller enkeltmandsvirksomheder, som er stødt på udfordringer med tekstarbejdet på eksempelvis deres hjemmeside eller webshop, og som måske har læst om vigtigheden af SEO tekstarbejdet.”

Selvom tekstforfattere og copywritere i høj grad stadig laver det samme som de altid har gjort, så kan man i høj grad tale om, at deres arbejde er blevet digitalt, både i udarbejdelsen, men også i kompleksitet og måden hvorpå teksterne udbredes.